Page 89 - BTO_Stratejik_Plan 2015 -2018
P. 89
2015 - 2018
Ek 3: Odacılık
Sanayi Devriminin daha henüz yaşanmadığı, seri üretim kavramının bilinmediği,
sermaye şirketi oluşumlarının başlamadığı dönemlerde, esnaf ve zanaatkârlar, kendi
işletmelerinde üretim ve ticaret gerçekleştirmekteydiler.
Zamanla, sosyal hayatın gelişmesi, bireylerin toplum içerisinde yer edinme arayışları,
toplumları belli özellikler bazında beraberce hareket etmeye zorlamıştır.
Bunlardan birisi de belli bir mesleği icra edenlerin, “menfaatlerini korumaları, ortak
sorunlarını gidermeleri ve ihtiyaçlarını karşılamaları” için örgütlenme, gereksinimi
hissetmeleri sonucunda bir araya gelerek, orta çağda adları “Lonca” ve “Gedik” olarak
adlandırılan örgütleri oluşturmuş olmalarıdır. Ahilik teşkilatları da bunun
örneklerindendir.
Sanayi ve dolayısıyla ticaretin gelişmesiyle, Lonca ve Gedikler zaman içerisinde
yerlerini ticaret ve sanayi odalarına bırakmaya başlamışlardır.
Dünyada Odacılık
Dünyada Ticaret ve Sanayi Odalarının ortaya çıkışı 16. Yüz yıla rastlamaktadır. 1600
yılında kurulan Marsilya Ticaret ve Sanayi Odası ilk kurulan oda unvanına sahiptir. Bunu
1768’de Kuzey Amerika’da New York Ticaret ve Sanayi Odası, 1804 yılında ise
Kanada’da Halifax’ta kurulan Ticaret ve Sanayi Odası izlemiştir.
Dünyadaki ticaret ve sanayi odalarının ulusal bir üst kuruluş altında örgütlenme
eğiliminde oldukları görülmektedir. Ancak bu örgütlenmenin kritik konusu, üyeliğin
statüsüdür. Kıta Avrupası’nda üyeliğin genellikle zorunlu, Anglosakson ülkelerinde ise
gönüllülük prensibinde olduğu görülmektedir. Her iki yaklaşımın da bazı avantaj ve
dezavantajları olmakla beraber, odaların temel felsefesinin; “üyelerinin ihtiyaçlarına
çözüm üretecek, beklentilerine cevap verecek hizmetleri sunmak ve bölgesel
kalkınmaya katkı sağlayacak her türlü inisiyatifi desteklemek” olduğu net bir biçimde
bilinmektedir.
Beyşehir TO Stratejik Planı
73