Page 89 - BTO_Stratejik_Plan 2015 -2018
P. 89

2015	-	2018




              Ek	3:	Odacılık



                 Sanayi  Devriminin  daha  henüz  yaşanmadığı,  seri  üretim  kavramının  bilinmediği,
                 sermaye  şirketi  oluşumlarının  başlamadığı  dönemlerde,  esnaf  ve  zanaatkârlar,  kendi

                 işletmelerinde üretim ve ticaret gerçekleştirmekteydiler.


                 Zamanla,  sosyal  hayatın  gelişmesi,  bireylerin  toplum  içerisinde  yer  edinme  arayışları,
                 toplumları belli özellikler bazında beraberce hareket etmeye zorlamıştır.



                 Bunlardan  birisi  de  belli  bir  mesleği  icra  edenlerin,  “menfaatlerini  korumaları,  ortak
                 sorunlarını  gidermeleri  ve  ihtiyaçlarını  karşılamaları”  için  örgütlenme,  gereksinimi

                 hissetmeleri sonucunda bir araya gelerek, orta çağda adları “Lonca” ve “Gedik” olarak
                 adlandırılan   örgütleri   oluşturmuş     olmalarıdır.    Ahilik   teşkilatları   da   bunun

                 örneklerindendir.


                 Sanayi ve dolayısıyla ticaretin gelişmesiyle, Lonca ve Gedikler zaman içerisinde

                 yerlerini ticaret ve sanayi odalarına bırakmaya başlamışlardır.


                 Dünyada Odacılık



                 Dünyada Ticaret ve Sanayi Odalarının ortaya çıkışı 16. Yüz yıla rastlamaktadır. 1600
                 yılında kurulan Marsilya Ticaret ve Sanayi Odası ilk kurulan oda unvanına sahiptir. Bunu

                 1768’de  Kuzey  Amerika’da  New  York  Ticaret  ve  Sanayi  Odası,  1804  yılında  ise
                 Kanada’da Halifax’ta kurulan Ticaret ve Sanayi Odası izlemiştir.


                 Dünyadaki  ticaret  ve  sanayi  odalarının  ulusal  bir  üst  kuruluş  altında  örgütlenme

                 eğiliminde  oldukları  görülmektedir.  Ancak  bu  örgütlenmenin  kritik  konusu,  üyeliğin

                 statüsüdür.  Kıta  Avrupası’nda  üyeliğin  genellikle  zorunlu,  Anglosakson  ülkelerinde  ise
                 gönüllülük  prensibinde  olduğu  görülmektedir.  Her  iki  yaklaşımın  da  bazı  avantaj  ve

                 dezavantajları  olmakla  beraber,  odaların  temel  felsefesinin;  “üyelerinin  ihtiyaçlarına

                 çözüm  üretecek,  beklentilerine  cevap  verecek  hizmetleri  sunmak  ve  bölgesel
                 kalkınmaya  katkı  sağlayacak  her  türlü  inisiyatifi  desteklemek”  olduğu  net  bir  biçimde

                 bilinmektedir.





             Beyşehir	TO	Stratejik	Planı
              	                                                                     	                       73
   84   85   86   87   88   89   90   91